WpÅ‚yw wykluczenia cyfrowego na edukacjÄ™ zdalnÄ… w Polsce – nasza analiza
Przygotowaliśmy analizę "Problemu wykluczenia cyfrowego w edukacji zdalnej", której celem jest wskazanie wyzwań dla wdrażania edukacji zdalnej związanych z wykluczeniem cyfrowym. Oceniamy podejmowane obecnie działania, prezentujemy rekomendacje, pokazujemy, co zrobić, by unikać wykluczenia w edukacji zdalnej.
Wprowadzenie zdalnej edukacji staÅ‚o siÄ™ w czasach pandemii koniecznoÅ›ciÄ…. 17 marca zostaÅ‚y zamkniÄ™te szkoÅ‚y, a 25 marca – na mocy rozporzÄ…dzenia Ministra Edukacji – szkoÅ‚y oficjalnie rozpoczęły realizacjÄ™ podstawy programowej w formie zdalnej.
Prezentujemy analizÄ™ „Problemu wykluczenia cyfrowego w edukacji zdalnej”, której celem jest wskazanie wyzwaÅ„ dla wdrażania edukacji zdalnej zwiÄ…zanych z wykluczeniem cyfrowym. Brak odpowiedniego dostÄ™pu do internetu, sprzÄ™tu, warunków domowych lub kompetencji uczniowie i nauczyciele bÄ™dzie wpÅ‚ywaÅ‚ na możliwość udziaÅ‚u w zdalnej edukacji przez nauczycieli, rodziców i uczniów.
Jakie są największe wyzwania?
- Brak dostępności internetu szerokopasmowego o odpowiedniej przepustowości na niektórych obszarach kraju, szczególnie wiejskich. W tym momencie nie mamy danych o skali problemu.
- Problemy z limitem danych w dostÄ™pie mobilnym do internetu – dotyczy to przede wszystkim 50% dzieci, które majÄ… telefony na kartÄ™.
- Konieczność współdzielenia niezbędnego sprzętu (komputerów i laptopów) między rodzeństwem lub dziećmi i rodzicami. Ten problem według naszych szacunków dotyka co najmniej miliona uczniów (około 25% wszystkich uczniów).
- Brak kompetencji do nauczania zdalnego i wykorzystania narzędzi cyfrowych wśród nauczycieli. Nie mamy aktualnych danych o skali problemu, szacujemy że może dotyczyć nawet 30% nauczycieli, nie posiadających niezbędnych, podstawowych kompetencji.
Opieramy się na dostępnych w chwili obecnej danych, by przedstawić pierwszy szacunkowy obraz sytuacji. Prezentujemy też rekomendacje, jak zapobiec wykluczeniu uczniów w procesie zdalnej edukacji. Naszym celem nie jest natomiast ocena podejmowanych obecnie interwencji.
Przedstawiamy tÄ™ analizÄ™ by zdefiniować kluczowe ograniczenia, które należy uwzglÄ™dnić chcÄ…c prowadzić edukacjÄ™ zdalnÄ…, która nie jest wykluczajÄ…ca. Mamy nadziejÄ™, że na bazie tej analizy zostanÄ… wypracowane wzorcowe modele edukacji zdalnej, pozwalajÄ…ce uniknąć – lub przynajmniej zminimalizować – wykluczenie wynikajÄ…ce z braku dostÄ™pu do internetu i sprzÄ™tu, koniecznoÅ›ci współdzielenia sprzÄ™tu oraz braku kompetencji cyfrowych. W tym celu formuÅ‚ujemy ramowe rekomendacje, które powinny leżeć u podstaw tych wzorcowych modeli edukacji zdalnej.
Analizę i rekomendacje opracowaliśmy w grupie ekspertów reprezentujących szereg inicjatyw i organizacji edukacyjnych: Oktawia Gorzeńska, Anna Grąbczewska, Magda Radwan, Kamil Sijko, Kamil Śliwowski, Marcin Szala, Alek Tarkowski, Jędrzej Witkowski. Współpraca przy analizie danych: Michał Sitek.
Dzień dobry, czy można prosić o tytuły dokumentów oraz linki do źródeł z których Państwo korzystali?
Dzień dobry, nasza analiza była oparta przede wszystkim o wyniki badania PISA z 2018 roku (http://pisa.ibe.edu.pl). Wykorzystaliśmy również dane z przeprowadzonego przez UKE pod koniec 2019 roku badania dzieci i rodziców (https://www.uke.gov.pl/akt/badanie-konsumenckie-dzieci-i-rodzicow-2019,277.html).
Jaki jest wpÅ‚yw edukacji zdalnej na kompetencje spoÅ‚eczne, zdrowie fizyczne i psychiczne uczniów oraz nauczycieli? Kontakt zdalny to jednak tylko namiastka kontaktu. Jaka jest alternatywa dla zdalnej edukacji – zmniejszenie grup uczniowskich, dyscyplina sanitarna, krótsze pobyty w szkole? Jakie sÄ… plany „odmrożenia” szkół i uczelni i przywrócenia zajęć w budynkach szkolnych/uczelnianych wÅ›ród rówieÅ›ników z nauczycielem skoncentrowanym na edukacji i wychowaniu, a nie na technicznych czynnoÅ›ciach?