#zostańwdomu z Otwartą Edukacją

Od dzisiaj do 10 kwietnia szkoły mają obowiązek realizować edukację zdalną. Jest to wielka i gwałtowna rewolucja w placówkach edukacyjnych. Wszystkim jednak nam zależy, aby była bezkrwawa i abyśmy wyszli z niej silniejsi.

Centrum Cyfrowe i Spółdzielnia Otwartej Edukacji zastanawia się, czy istnieje możliwość podejścia do tak ogromnej zmiany małymi krokami, zwracając uwagę na wszystkich – dzieci, rodziców, nauczycieli, dyrektorów, pracowników szkół, uczniów z trudnościami, tych ze słabym internetem, tych z jednym komputerem i jedną kamerą na troje rodzeństwa i dwoje dorosłych oraz jednego psa, tych którym się nie chce i tych, którym się chce za bardzo. Jest to ogromne wyzwanie, a organizacjom, takim jak nasza nie pozostaje nic innego jak słuchać potrzeb i wspierać.

lekcja 1
Tytuł: lekcja 1
ccby
Autor: Joanna Tarkowska

Co się wydarzyło pierwszego dnia obowiązkowej edukacji zdalnej?

Szkoły postawiły na wykorzystanie dzienników elektronicznych, co w teorii wydaje się zupełnie zrozumiałe. Jest to narzędzie znane nauczycielom i uczniom, wszyscy mają do niego dostęp, nikt nie musi niczego nowego się uczyć. Niestety, systemy te nie były gotowe na tak duże obciążenia i jeszcze przed południem zaczęły się problemy techniczne, które w niektórych przypadkach zakończyły się kompletnym paraliżem pracy lub gwałtownym poszukiwaniem innych dróg komunikacji. Nie zmniejszyło to również obciążenia rodziców, nie odjęło stresu nauczycielom, nie pomogło uczniom.

Jeśli technologia zawodzi, może trzeba spróbować zupełnie innego podejścia do nauczania zdalnego. Czy wraz ze zmianą narzędzi, możemy również zmienić filozofię uczenia?

Uczmy się..ale czego?

Uczmy się współpracować, uczmy się bycia elastycznym, uczmy się uczyć. Uczmy się wyszukiwania informacji, uczmy się weryfikowania informacji, uczmy się przetwarzania informacji i wyciągania wniosków. Uczmy się dbania o siebie i innych. Niech to będzie nasz zestaw pierwszej pomocy na czasy edukacji zdalnej. Nasza mantra, czasami na przekór wszystkiemu.

Tylko jak z niej skorzystać? Jak nie utonąć w zalewie ważnych i niezbędnych informacji?

Liczba zestawień naprawdę świetnych narzędzi edukacyjnych do wykorzystania w nauczaniu zdalnym jest przytłaczająca. Po początkowym entuzjazmie, przyswajanie kolejnych najlepszych pomysłów na uczenie (się) robi się trudne. Zwłaszcza, gdy z tyłu głowy jest egzamin ósmoklasisty lub matura, podstawa programowa i na dodatek te wszystkie ćwiczenia i podręczniki, które trzeba przerobić, niezależnie od sytuacji.

(Jeśli jednak poszukujesz jednego dobrego zestawu, zerknij do zestawienia przygotowanego przez Wiolettę Matusiak, jedną z uczestniczek projektu Spółdzielnia Otwartej Edukacji).

Zaufanie w czasach zarazy

Otwarta edukacja uczy nas, że jest wiele metod dojścia do celu. Że możemy i że warto ten cały ogromny zasób wiedzy zmieniać i dostosowywać do naszych potrzeb i do potrzeb osób, które uczymy. Że możemy wolniej, inaczej, później. Mówi nam również, że siła leży we wspólnej pracy, że nie musimy wiedzieć wszystkiego i znać się na wszystkim. Powinniśmy zaś sobie ufać, dzielić się tym co mamy, pamiętać o uczuciach, być miłym i słuchać się nawzajem.

To co będzie ważne teraz, to rozmowa, spokój, odrobina normalności. Przyjrzyjmy się tym zasobom, które już mamy i znamy oraz tym narzędziom, które są nam bliskie. W Spółdzielni Otwartej Edukacji mówimy dużo o współpracy, dlatego też zachęcamy Was do wymiany informacji ze znajomymi nauczycielami. Czasem link to za mało, potrzebne są wskazówki, czy tipy od praktyków albo zwykła rozmowa.

Przykład na dziś

Temat edukacji jest nam bardzo bliski, będziemy informować was o kolejnych projektach i inicjatywach, w które się angażujemy. Dzisiaj jednak, zgodnie z naszą własną radą, polecamy Wam to co znamy najlepiej: zbiór materiałów, które powstały w czasie dwóch edycji Spółdzielni Otwartej edukacji. Są to materiały do nauki matematyki i lekcji wychowawczych. Zachęcamy też do zerknięcia na nie, jako przykład wykorzystania różnych narzędzi i rozwiązań w umieszczaniu materiałów online.

Dobre samopoczucie dla nauczycieli

Przed nami jeszcze przynajmniej jeszcze dwa i pół tygodnia pracy w takim trybie. Dbajmy o siebie w tym czasie. W poniedziałek zaprezentujemy nowy materiał, który nazwaliśmy “Pakiet wellbeing dla nauczycieli”, stworzony, aby wspierać nie tylko proces edukacyjny, ale również, aby wspierać edukatorów i nauczycieli w radzeniu sobie z trudną sytuacją, w której się wszyscy znaleźliśmy. Zatem zostańcie z nami!