Doświadczenie polskich instytucji kultury
- Pracownice i pracownicy instytucji kultury rzadko korzystają z narzędzi do zarządzania zadaniami i prowadzenia projektów, a pandemia dla nielicznych była okazją do tego, by się z nimi zapoznać.
- W większości przypadków organizacja pracy zdalnej polegała na przeniesieniu kultury pracy stacjonarnej (często opartej o spotkania i rozmowy) do sieci, posiłkując się przede wszystkim narzędziami do telekonferencji.
- Potrzebne są szkolenia dla kadry każdego szczebla, które mogłyby wspierać instytucje w bardziej systemowej zmianie kultury pracy, aby instytucje mogły działać w modelu hybrydowym także wówczas, gdy pandemia przestanie wymuszać taką konieczność.
- Jak się okazuje pracownicy instytucji kultury nie zawsze wiedzą, kim jest odbiorca ich treści i jakie są jego potrzeby i oczekiwania. To znacznie utrudniało przygotowywanie oferty online.
Raport prezentuje wyniki badań dotyczących niezwykle trudnego okresu – minionego roku globalnej pandemii, która przyniosła liczne restrykcje, zmusiła wiele osób do pracy i edukacji zdalnej, a dla wielu była doświadczeniem trudnym emocjonalnie i wymagającym organizacyjnie.
Obserwując strategie radzenia sobie z wyzwaniami globalnej pandemii przez polskie instytucje kultury, postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej doświadczeniu ich pracowników i pracowniczek. W raporcie przedstawiamy wyniki badań prowadzonych jesienią i zimą 2020/2021, w których staraliśmy się zrozumieć, jakie zmiany w funkcjonowaniu instytucji kultury w Polsce – zarówno w organizacji pracy, jak i ofercie dla publiczności – spowodowała pandemia COVID-19.
Stawiamy również pytania o to, z czego wynikają wyzwania związane z działalnością online i pracą zdalną, z którymi mierzą się pracownice i pracownicy instytucji kultury. Jesteśmy bowiem przekonani, że nowe sposoby działania i praktyki wypracowane w czasie pandemii mogą zostać z nami na dłużej.
Premiera raportu
Zespół
Realizacja badania i opracowanie raportu:
Anna Buchner
Agnieszka Urbańska
Maria Wierzbicka
Redakcja i przygotowanie raportu:
Natalia Cetera
Aleksandra Janus
Współpraca:
Karolina Szczepaniak
Skład i projekt graficzny:
Tomasz Głowacki
Wydawca badania:
Partner projektu: