Po warsztatach: Reforma Prawa Autorskiego organizowanych przez MAiC
Truizmem byłoby stwierdzenie, że stanęliśmy w obliczu kolejnej zmiany technologicznej mającej wpływ na prawo autorskie, takiej jak wynalezienie gramofonu, radia, telewizji, czy magnetowidu. Taka zmiana technologiczna przede wszystkim wymaga zmiany światopoglądowej, zrozumienia nowej technologii i jej wpływu na społeczeństwo i kulturę, oraz otwartości na stawiane przez nią szanse i wyzwania. Bez tego rozumienia będziemy jako społeczeństwo ograniczać szeroko pojęte zyski płynące z wykorzystania tej technologii. I nie oznacza to zapewnienia pełnej swobody wykorzystania technologii, kosztem dotychczasowych norm społecznych czy modeli biznesowych. Chodzi jednak o to, by wszelkie regulacje ograniczające wykorzystanie technologii nie były wynikiem prostego stosowania dotychczasowych reguł, lecz wynikały z poszukiwań nowego punktu równowagi. Tylko wówczas możliwe będzie sformułowanie modelu prawa autorskiego, odpowiadającego zróżnicowanym potrzebom grup społecznych jemu podlegających.
Wychodząc z założeń, które przedstawialiśmy już we wspólnym z ICM UW stanowisku dot. reformy prawa autorskiego, Centrum Cyfrowe zgłosiło podczas warsztatów następujące uwagi:
Budowanie świadomości funkcjonowania prawa w „rzeczywistości cyfrowej”
Kwestię pierwszoplanową powinno stanowić budowanie świadomości funkcjonowania prawa autorskiego w „rzeczywistości cyfrowej” zarówno wśród twórców i producentów treści, jak i użytkowników Internetu. Niezbędne jest zaakceptowanie przez tych pierwszych niekomercyjnej wymiany plików w Internecie, w tym pogodzenie się z myślą, że tej wymiany nie da się już zatrzymać bez szkody dla rozwoju społecznego. Należy na nowo zdefiniować zarówno prawa twórców, producentów jak i użytkowników, tak aby wyznaczały rzeczywiste granice wolności w Sieci. Zarówno dyskusja wokół reformy, jak i sama reforma, powinny opierać się na dobrze udokumentowanych danych (tzw. evidence based policy).
Ochrona i rozwój domeny publicznej
-
Możliwość zrzekania się praw autorskich i pokrewnych. Wprowadzenie ustawowej możliwości zrzekania się praw autorskich i pokrewnych przez uprawnionych w zamiarze przeniesienia ich do domeny publicznej uważamy za konieczne między innymi w celu umożliwienia Skarbowi Państwa skutecznego „umieszczania” w domenie publicznej treści pozyskanych za publiczne środki.
-
Dziedziczenie praw autorskich przez Skarb Państwa. Popieramy przywrócenie dziedziczenia praw autorskich przez Skarb Państwa w miejsce gmin, by w przypadku braku spadkobierców, w momencie otwarcia spadku prawa te wygasały, tym samym umożliwiając utworom i innym przedmiotom praw pokrewnych przechodzenie do domeny publicznej. Równocześnie powinno prowadzić się inwentaryzację dziedziczonych praw i udostępnić jej efekt w publicznie dostępnym rejestrze.
-
Rewizja zakresu art. 4 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Pojęcie „materiał urzędowy” powinno obejmować swym zakresem wszelkie treści, w tym w formacie cyfrowym (w szczególności strony WWW), wytworzone przez administrację publiczną i samorządową, a włączenie przedmiotu praw autorskich bądź pokrewnych w skład materiału urzędowego powodować wygaśnięcie praw autorskich lub pokrewnych w zakresie niezbędnym do celowej eksploatacji materiału urzędowego.
-
Otwartość zasobów publicznych. Centrum Cyfrowe popiera koncepcję ustawy o otwartych zasobach publicznych, zapewniającej swobodną dostępność i możliwość wykorzystywania zasobów wytwarzanych lub finansowanych publicznie. Uważamy, że stosowanie najszerszych otwartych modeli oraz ew. okresu embargo (opóźniającego otwartą dostępność treści) jest skuteczniejszym mechanizmem pozwalającym pogodzić w określonych wypadkach zasadę otwartości z potrzebą uzyskania zysku z obrotu treścią niż opcje pośrednie (pozwalające na różną skalę otwartości zasobów).
-
Zakaz zawłaszczania domeny publicznej: prawa do opracowań. Centrum Cyfrowe podtrzymuje postulat dotyczący konieczności udostępniania w Sieci oryginału opracowanego utworu, do którego prawa autorskie wygasły.
- Rozwiązania przedstawione w projekcie dyrektywy unijnej dotyczącej utworów osieroconych są niezadowalające. Opowiadamy się za poszerzeniem zakresu przedmiotowego i podmiotowego dyrektywy, w szczególności za wprowadzeniem rozwiązań umożliwiających partnerstwo publiczno-prywatne w projektach digitalizacyjnych.
- Skrócenie czasu ochrony w celu zapewnienia równowagi między interesami posiadaczy praw i interesem społecznym do obowiązujących Polskę minimów konwencyjnych. Jednocześnie ponawiamy postulat aby w strategię polskiego rządu dotyczącą praw autorskich i pokrewnych wpisać działania na arenie międzynarodowej zmierzające do skrócenia okresów ochrony przewidzianych w umowach międzynarodowych.
- Zniesienie domaine public payant tj. odpłatności za korzystanie z utworów do których prawa wygasły.
- Rozszerzenie dozwolonego użytku.
Poszerzenie zakresu dozwolonego użytku prywatnego
Centrum postuluje rozszerzenie zakresu dozwolonego użytku prywatnego na każdy przypadek użytku niekomercyjnego przez osobę fizyczną (prywatną), czyli taki użytek, który nie łączy się z uzyskaniem w sposób bezpośredni bądź pośredni korzyści majątkowej. Z racji na ograniczenia dot. godziwej rekompensaty (fair compensation) w dyrektywie 2001/29/WE z dnia 22 maja 2001 r. Centrum stoi na stanowisku, że konieczne jest przeprowadzenie niezależnych badań dotyczących ekonomicznych aspektów obrotu przedmiotami praw autorskich, w tym ich pozarynkowego, nieformalnego wykorzystania. Dopiero takie badania mogą pomóc ocenić propozycje legalizacji dozwolonego użytku prywatnego w zamian za wprowadzenie ryczałtowej opłaty, czy to płaskiej/stałej opłaty z tytułu korzystania z Internetu, czy też zwiększenia/rozszerzenia opłat od materialnych nośników.
Rozszerzenie dozwolonego użytku publicznego
W opinii Centrum Cyfrowego w trakcie Warsztatu nie odbyła się merytoryczna dyskusja o potrzebie reformy dozwolonego użytku publicznego.
-
Kwestia weryfikacji pojęcia egzemplarza. Terminologia stosowana w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych wymaga dostosowania do potrzeb obrotu cyfrowego.
-
Dozwolony użytek biblioteczny. Podnoszone podczas Warsztatu problemy bibliotek, w szczególności dotyczące digitalizacji zbiorów powinny spotkać się z zainteresowaniem MKiDN jako realizujące misję publiczną państwa. Zalecamy również rozważne podejście do implementacji w Polsce odpłatności za tzw. „public lending right”. Jakiekolwiek działania w tym zakresie powinny być uwarunkowane przeprowadzaniem szczegółowej analizy i odpowiednimi badaniami.
- Prawo przedruku. W opinii Centrum Cyfrowego nie ma wątpliwości, że prawo do przedruku przysługuje każdemu podmiotowi publikującemu w Internecie pod warunkiem zachowania celu informacyjnego, o którym mowa w art. 25 ust 1.
Łagodzenie sankcji cywilnych i karnych
Wielu ekspertów obecnych na warsztatach wyraziło zgodę co do nie ścigania użytkowników „końcowych”, a objęcia sankcjami karnymi z tytułu naruszania praw autorskich i pokrewnych wyłącznie podmiotów, które łączą to z osiąganiem korzyści majątkowych. Równocześnie Centrum uważa, że należy złagodzić lub znieść sankcje karne przewidziane w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie czyny zabronione przewidziane w Rozdziale 14 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych ścigane były na wiosek pokrzywdzonego, a nie z urzędu.
Długoterminowa strategia Państwa w zakresie praw własności intelektualnej
Centrum Cyfrowe podnosi konieczność sformułowania przez Rząd strategii w zakresie regulacji praw własności intelektualnej, a w szczególności systemu praw autorskich. Celem nadrzędnym strategii powinno być stworzenie regulacji zapewniającej zrównoważony system praw autorskich, uwzględniający interesy różnych podmiotów i szukający między nimi równowagi jako sposobu maksymalizacji zysków z korzystania z przedmiotu praw autorskich. Jest to założenie odmienne od przyjętego obecnie przez MKiDN, wiodący resort w kwestii praw autorskich, który zdaje się utożsamiać kwestię zarządzania prawami autorskimi i regulacji tej sfery wyłącznie z kwestią ochrony praw autorskich. Uznając znaczenie ochrony praw autorskich stoimy na stanowisku, że nie może być ona wyłącznym celem zrównoważonej polityki państwa w tym zakresie.
Strategia taka powinna uwzględniać także priorytety działania Państwa w zakresie regulacji praw własności intelektualnej na arenie międzynarodowej, jak również wspomniane na wstępie niniejszego stanowiska działania edukacyjne.
Ogólny zapis zawarty w Strategii Rozwoju Kapitału Społecznego w ramach Celu operacyjnego 3 (Usprawnienie procesów komunikacji społecznej oraz wymiany wiedzy) wyznacza naszym zdaniem odpowiedni kierunek reformy praw autorskich, zmierzający do zrównoważenia interesów różnych rodzajów podmiotów: „Strategia Rozwoju Kapitału Społecznego powinna – z jednej strony – zapewnić dotychczasowy zakres ochrony twórców w zmieniającym się środowisku, w tym gwarantować wynagrodzenia autorom na odpowiednim poziomie. […] Z drugiej strony – strategia powinna umożliwić ogółowi społeczeństwa jak najszerszy dostęp do wiedzy i dorobku kulturowego, traktując je jako dobro wspólne oraz sprzyjać aktywnościom prowadzącym do zapewnienia polskiemu dorobkowi kulturowemu należnego mu miejsca w Europie i na świecie”.