Watching Videos Like a Historian
Zespół projektu: Maria (Maja) Drabczyk, Agnieszka Salamończyk, Natalia Cetera, Zuzanna Ciesielska‐Janik
Czas trwania: kwiecień 2022 - marzec 2025
Obszary działań: Otwarta edukacja
Dlaczego ten projekt?
Sposób, w jaki ludzie znajdują i przetwarzają informacje, znacząco zmienił się w ciągu ostatnich dziesięcioleci. Era cyfrowa rzuciła wyzwanie umiejętności krytycznej oceny otrzymywanych informacji i podważyła zaufanie do tradycyjnych mediów i źródeł wiedzy. Co więcej, ponieważ ludzie udostępniają coraz więcej danych o sobie, firmy i podmioty prywatne dostosowują swój przekaz w taki sposób, by odzwierciedlał ich indywidualne przekonania, co ma polaryzujący wpływ na społeczeństwo. Doprowadziło to do rozprzestrzeniania się propagandy, dezinformacji i wzrostu populizmu, co jest sprzeczne z podstawowymi założeniami zróżnicowanego, włączającego i sprawiedliwego społeczeństwa.
Edukacja wysokiej jakości jest najlepszym narzędziem do przeciwdziałania tym negatywnym zmianom. Wierzymy, że jeśli wszyscy młodzi ludzie będą posiadali umiejętność krytycznego myślenia i analizowania treści dostarczanych przez media różnego rodzaju, zatrzyma to rozprzestrzenianie się dezinformacji. Aby tak się stało, muszą oni być w stanie krytycznie analizować źródła audiowizualne, ponieważ filmy stanowią obecnie jeden z najbardziej wpływowych formatów.
Edukacja historyczna i obywatelska szczególnie sprzyja rozwijaniu przez uczniów umiejętności korzystania z mediów, zwłaszcza gdy omawiane tematy dotyczą kwestii wymagającyc
- analiza, w jaki sposób materiały audiowizualne są wykorzystywane do celów edukacyjnych. Z jakimi problemami mierzą się nauczyciele, edukatorzy i uczniowie oraz co można zrobić, żeby je zniwelować.
- analiza, jakie kompetencje medialne są niezbędne w edukacji obywatelskiej i historycznej oraz jak można wspierać ich rozwój za pomocą zasobów audiowizualnych.
- narzędziownik dla edukatorów, zawierający wskazówki, jak wykorzystać materiały audiowizualne w nauce krytycznego myślenia i rozwijaniu kompetencji cyfrowych.
- przewodnik dla praktyków z instytucji kultury, pokazujący jak odblokować potencjał materiałów audiowizualnych do wykorzystania na lekcjach.
- cykl warsztatów dla nauczycieli dotyczących wykorzystania materiałów audiowizualnych do kształtowania krytycznego myślenia i kompetencji cyfrowych.
Zakładamy, że na koniec projektu:
- dokumenty wypracowane w jego trakcie dostarczą nauczycielom i uczniom narzędzi i kompetencji do bycia rozważnymi odbiorcami i twórcami informacji.
- nauczyciele, którzy skorzystają ze stworzonego przez nas narzędziownika, będą w stanie kształtować umiejętność krytycznego myślenia oraz kompetencje cyfrowe i medialne podczas prowadzonych zajęć.
Rezultaty projektu:
- analiza, w jaki sposób materiały audiowizualne są wykorzystywane do celów edukacyjnych. Z jakimi problemami mierzą się nauczyciele, edukatorzy i uczniowie oraz co można zrobić, żeby je zniwelować.
- analiza, jakie kompetencje medialne są niezbędne w edukacji obywatelskiej i historycznej oraz jak można wspierać ich rozwój za pomocą zasobów audiowizualnych.
- narzędziownik dla edukatorów, zawierający wskazówki, jak wykorzystać materiały audiowizualne w nauce krytycznego myślenia i rozwijaniu kompetencji cyfrowych.
- przewodnik dla praktyków z instytucji kultury, pokazujący jak odblokować potencjał materiałów audiowizualnych do wykorzystania na lekcjach.
- cykl warsztatów dla nauczycieli dotyczących wykorzystania materiałów audiowizualnych do kształtowania krytycznego myślenia i kompetencji cyfrowych.
Partnerzy projektu:
- Euroclio – Holandia
- Europeana Foundation – Holandia
- Netherlands Institute for Sound and Vision – Holandia
- Centrum Cyfrowe – Polska
- Corporacio Catalana De Mitjans Audiovisuals (TV3) – Hiszpania
- WEBTIC – Holandia