4 x lekcja wychowawcza

Stało się! Mamy kolejne, niesamowite materiały edukacyjne przygotowane przez nauczycielki i nauczycieli, którzy biorą wychowania swoich uczniów bardzo serio. Od września rzeczywistość w wielu szkołach może okazać się trudniejsza niż przed wakacjami zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli.  Warto się na to przygotować.

Zapraszamy osoby o otwartych umysłach i chęci do eksperymentowania do korzystania z materiałów, które powstały w projekcie. atura otwartych zasobów sprawia, że można nie tylko z nich korzystać, ale również przetwarzać, dostosowywać, umieszczać na własnych stronach. My, jako SpołEd mamy szczerą nadzieję, że materiały pójdą w świat, nabiorą drugiego i trzeciego życia i będą się zmieniać wraz z uczniami i ich nauczycielami.

Kim są autorzy i autorki materiałów?

To nauczyciele i nauczycielki, którzy przez  trzy miesiące brali udział w warsztatach Spółdzielni Otwartej Edukacji. Wśród nich mamy tych, którzy uczą w małych wiejskich szkołach i w dużych miastach, w liceach, technikach, czy szkołach podstawowych. Uczą języków obcych, polskiego, nauczania początkowego.  Są wśród nich dyrektorka i nauczycielka, która dopiero zaczynaja pracę w zawodzie.

Ale co najważniejsze, jest to grupa zupełnie wyjątkowych, kreatywnych ludzi, którzy wspólnie są zdolni do rzeczy wielkich.

Autorami materiałów sÄ…: JarosÅ‚aw Basaj, Natalia Bielawska, Agnieszka Bilska, Ewelina Iwan, Joanna Kostrzewa, Katarzyna Lewandowska – StaroÅ„, Wioletta Matusiak, MaÅ‚gorzata Mazepa, Katarzyna Michalska, Maciej Pabisek, Ada SÅ‚owik, Agata Wnuczek, Emilia Å»uber.

Co znajdziecie w materiałach?

ccby
Autor: K. Pacholak

1. Ko-lekcja Wychowawcza

Potrzebujesz inspiracji, sprawdzonych pomysłów, gotowych materiałów, praktycznych wskazówek, skutecznych rozwiÄ…zaÅ„, trwaÅ‚ych efektów, a przede wszystkim niebanalnych sposobów na pracÄ™ w grupie? Lubisz aktywne lekcje wychowawcze? JeÅ›li tak, to Ko-lekcja Wychowawcza jest dla Ciebie! Ko-lekcja Wychowawcza wyglÄ…da jak kalendarz, ale w przeciwieÅ„stwie do niego może być wykorzystana w kolejnych latach. Zawiera zbiór ćwiczeÅ„, które zazwyczaj można zrealizować w trakcie niecaÅ‚ej godziny wychowawczej, pozostałą część czasu poÅ›wiÄ™cajÄ…c tzw. „sprawom klasowym”. Zaproponowane ćwiczenia tworzÄ… okreÅ›lonÄ… caÅ‚ość (odwoÅ‚ujÄ… siÄ™ do cyklu trwania grupy i do kalendarza „Å›wiÄ…t nietypowych”), z drugiej jednak strony nic nie stoi na przeszkodzie, by dowolnie wybierać z nich poszczególne ćwiczenia i stosować w trakcie „sytuacji wychowawczej”.

Zespół: Joanna Kostrzewa, Maciej Pabisek, Agnieszka Bilska

 

2. Przestrzeń szkolna

Smoki Przestrzeni to model dziaÅ‚aÅ„ sÅ‚użący wprowadzaniu zmian w przestrzeni szkolnej. PrzestrzeÅ„ rozumiana jest tu dosÅ‚ownie jako przestrzeÅ„ szkolna – korytarze, klasy szkolne Å›wietlica, stołówka czy szatnia, jak i metaforycznie jako przestrzeÅ„ do rozwoju, przestrzeÅ„ do nauki, relaksu. Jest to pomysÅ‚, by zmieniajÄ…c przestrzeÅ„ rozwiÄ…zywać szkolne problemy, zmieniać deficyty w zasoby. W proponowanych dziaÅ‚aniach może wziąć udziaÅ‚ każdy, komu zależy na jakoÅ›ci edukacji. Może to być nauczyciel, dyrektor szkoÅ‚y czy rodzic, np.: czÅ‚onek Rady Rodziców. Warto zebrać zespół skupiony wokół tematu. Warto wybrać lidera, podzielić siÄ™ zakresem obowiÄ…zków w zespole a przede wszystkim wspierać siÄ™ na poszczególnych etapach wprowadzania zmiany.

Zespół: Agata Wnuczek, Małgorzata Mazepa, Wioletta Matusiak

 

3. Sztuka w wychowaniu

Wychowawcza stART to pakiet startowy dla wychowawczyń i wychowawców, zawierający pomysły na wykorzystanie sztuki jako narzędzia w procesie wychowania: czytania świata i odczytywania samego siebie. Autorki wierne platońskiej tezie, iż sztuka powinna być podstawą wychowania, chcą odczarować jej sztuczność i przywrócić jej należne miejsce w szkole.

Zespół: Katarzyna Lewandowska-Staroń, Natalia Bielawska, Ada Słowik

 

4. Komunikacja 

Wychowawcza inaczej – recepty na maÅ‚e spiÄ™cia. Ta propozycja to seria ćwiczeÅ„, które można dowolnie przestawiać i łączyć. Można zaplanować całą lekcjÄ™ lub wybrać pojedyncze ćwiczenia, traktujÄ…c je jako pretekst do rozmowy. No wÅ‚aÅ›nie – ROZMOWY. To jakość komunikacji miÄ™dzy czÅ‚owiekiem a czÅ‚owiekiem w znacznym stopniu wpÅ‚ywa na jego relacje z otoczeniem i samym sobÄ… i dlatego uważamy, że warto ten temat poruszyć z mÅ‚odymi ludźmi. Komunikujmy siÄ™ ćwiczÄ…c komunikacjÄ™!

Zespół: Emilia Żuber, Katarzyna Michalska, Ewelina Iwan, Jarosław Basaj

 

Â