Archipelag Otwartości

Powoli nadchodzi wiosna, a razem z nią kolejna edycja Spółdzielni Otwartej Edukacji.

Wraz z grupą wyjątkowych nauczycieli z całej Polski zabraliśmy się za temat lekcji wychowawczych.

Lekcje wychowawcze w szkole to temat wcale nie prosty i wciąż trochę zaniedbany.

Nauczycielki i nauczyciele zwracają uwagę na brak sprawdzonych materiałów do wykorzystania na lekcji, ale też niewystarczająca wiedza po studiach, czy kursach pedagogicznych. Kolejnym problemem, który pojawia się wśród nauczycieli, to różnice pokoleniowe, problemy które zmieniają wraz ze zmieniającym się  światem.  Oprócz tego dochodzi jeszcze brak czasu na sprawy czysto organizacyjne, szkolne, sytuacje nagłe i trudne. Ważnym czynnikiem jest też to, że każda klasy wychowawcza ma inne potrzeby i wymaga innego rodzaju pracy.

Te trudności nie zmieniają faktu, że jest to czas potrzebny i nauczyciele zgadzają się z tym, że warto go wykorzystać efektywnie. W dłuższej perspektywie, to umiejętności i miękkie kompetencje, które uczniowie mogliby zdobyć na lekcji wychowawczej mogą być tymi, które będą się przydawać faktycznie przyszłości.

I dlatego też Spółdzielnia Otwartej Edukacji w tym roku zajmuje się lekcjami wychowawczymiDo projektu zgłosili się zupełnie wyjątkowi nauczyciele i nauczycielki, którzy przez cztery weekendy będą się inspirować, uczyć i tworzyć otwarte zasoby edukacyjne na lekcję wychowawczą. Będą to materiały, które zostaną umieszczone na stronie projektu z licencją CC-BY, do pobierania, dostosowywania i korzystania.

CO SIĘ DZIAŁO W CZASIE NASZEGO SPOTKANIA?

Cały proces oparty jest o cztery główne filary SpołEdu  – współpraca, uczenie się, otwarte zasoby i przygoda. Aby możliwa była praca w ich duchu dużą część pierwszego spotkania poświęciliśmy na poznawania siebie, ale również na poszukiwanie inspiracji i otwieranie umysłów.

Nad otwartością w naszym procesie czuwał Kamil Śliwowski, który opowiedział czym są wolne licencje i jak ich używać dla wspólnego dobra.

Do pomocy w poszukiwaniu inspiracji zaprosiliśmy dwoje absolwentów poprzedniej edycji SpołEd Ksenię Erdmann i Wojciech Wątora, którzy opowiedzieli o doświadczeniu i pokazali narzędzia, z których korzystają i które polecają. W tym samym nurcie naszym wsparciem były mentorki Spółdzielni Marta Florkiewicz-Borkowska i Joanna Waszkowska, które pokazały uczestnikom własne projekty i przykłady działań. W departamencie przygód wspierał nas Marcin Mitzner, który przeniósł uczestników na archipelag, aby zbudować wspólne państwo, co okazało się nielada wyzwaniem. Olek Pawlicki opowiadał jak zostać dyskretnym radykałem i zmieniać świat wokół siebie. Aby zaś wzmocnić ducha współpracy zaprosiliśmy Instytut Edukacji Pozytywnej (Aleksandrę Wzorek i Małgorzatę Nowicką), który wsparł uczestników na początku drogi do stworzenia efektywnych zespołów. 

 

Już za półtora tygodnia spotykamy się ponownie, aby tym razem wraz ze “Szkołą z Klasą” wypracować konkretne pomysły na materiały, a efekty naszej pracy będą gotowe z końcem maja. Wypatrujcie nas w sieci!