Cztery niesamowite dni. Podsumowujemy Mastercamp SpołEd w bibliotece

20 godzin pełnych intensywnej pracy grupowej, wymiany doświadczeń i inspirujących wystąpień. To zdanie idealnie podsumowuje spotkanie uczestniczek i uczestników (a właściwie jednego uczestnika :)) projektu Spółdzielnia Otwartej Edukacji w bibliotece, które odbyło się w dniach 22-23 i 29-30 czerwca.

Rozpoczęliśmy_łyśmy od lepszego poznania się! Opowiedzieliśmy o sobie przez pryzmat jednego przedmiotu, z którym czujemy się mocno związani i który dobrze nas określa. Nie zabrakło książek, kalendarzy, długopisów, kubków, ciastek i regulaminów konkursów grantowych, ale pojawiły się też bardzo zaskakujące propozycje, takie jak… skarpetki. To wspaniale opisuje naszą różnorodną grupę.

Wspomniana różnorodność i mnogość punktów widzenia sprzyjała pracy podczas Mastercampu. Dzięki nim pojawiło się wiele pytań i udało się zmapować obszary, które musieliśmy przemyśleć, aby osiągnąć postawiony cel. A jest nim stworzenie materiałów – opisów dobrych praktyk – do nowej publikacji dla bibliotekarzy_ek i edukatorów_ek, chcących rozwijać kompetencje cyfrowe wśród osób dorosłych, z wykorzystaniem otwartych zasobów edukacyjnych.

screen gadżety 2
Tytuł: screen gadżety 2

Inspiracjami dotyczącymi źródeł Otwartych Zasobów Edukacyjnych i narzędzi przydatnych w edukacji, a także przemyśleniami, dlaczego w ogóle warto tworzyć OZE i z nich korzystać podzielili się Milena Bodych-Biernacka, absolwentka WPiA UW, wykładowczyni akademicka, i Kamil Śliwowski, trener kompetencji cyfrowych i autor bloga otwartezasoby.pl. Nie zabrakło inspiracji z zagranicy – Ruth Monnier z Uniwersytetu Pittsburskiego i Cheryl Cuillier z Uniwersytetu Arizońskiego opowiedziały o tym, jak wygląda rola bibliotekarza_rki wspierającego_ej OZE w środowisku akademickim w USA. Pokazały, jak pracują ze swoimi społecznościami i jak realnie wpływają na jakość i cenę materiałów, z których korzystają studenci_tki i wykładowcy_czynie. Jeśli szukacie natchnienia do podjęcia nowych działań związanych z Otwartą Pedagogiką, znajdziecie je tutaj.

Przez proces tworzenia koncepcji publikacji i materiałów do niej prowadziły nas Milena Bodych-Biernacka i Noemi Gryczko, facylitatorka, trenerka, autorka publikacji o nowych technologiach. Po drodze odbyliśmy_łyśmy wiele burzliwych dyskusji i podjęliśmy_łyśmy ważne decyzje, dzięki którym forma i zawartość publikacji będą możliwie najbardziej dopasowane do potrzeb edukatorów_ek na różnych poziomach zaawansowania. W części warsztatowej poznaliśmy_łyśmy nową metodę pracy z grupami – world cafe i nauczyliśmy_łyśmy się realizować ją również w formule online. Nazywana jest również rozmową stolikową i polega na jednoczesnej rozmowie o kilku aspektach danej kwestii przez uczestników_czki podzielonych_e na grupy. Dzięki zmianie stolików, uczestnicy_czki mogą omówić wszystkie tematy w kameralnym gronie.

Przed nami jeszcze sporo pracy. A w planach kolejne spotkanie we wrześniu, mamy nadzieję, że stacjonarne. Premiera publikacji z dobrymi praktykami już jesienią!

Spójrzcie na kilka opinii o Mastercampie, które przekazali_ły nam uczestnicy_czki. Mamy nadzieję, że będą dla Was zachętą do udziału w kolejnych edycjach naszych projektów.

chmurki
Tytuł: chmurki

Projekt „Spółdzielnia Otwartej Edukacji w bibliotece” współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi priorytetowej III: Cyfrowe kompetencje społeczeństwa, Działania 3.1: Działania szkoleniowe na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020.

loga sponsora projektu z POPC
Tytuł: loga sponsora projektu z POPC

Realizatorzy:

logo Centrum Cyfrowego

logo Centrum Edukacji Obywatelskiej