Dozwolony użytek edukacyjny – 2 postulat dla kultury

Pobierz 2 postulat dla kultury

Pobierz wszystkie 6 postulatów dla kultury

Wypracowanie zasad dozwolonego użytku edukacyjnego sprzyjających nowoczesnej edukacji

postulat 2 poziomRozwój komunikacji i przepÅ‚ywu informacji dziÄ™ki Sieci ma wpÅ‚yw na edukacjÄ™, która musi opierać siÄ™ na dostÄ™pie do treÅ›ci wspólnych dla caÅ‚ego spoÅ‚eczeÅ„stwa. Dozwolony użytek edukacyjny powinien być adekwatny do ery cyfrowej, nie zaÅ› wyrastać z analogowych tradycji polskiej szkoÅ‚y.

Uzasadnienie

Dozwolony użytek edukacyjny oznacza korzystanie z materiałów objÄ™tych prawem autorskim przez nauczycieli, innych edukatorów oraz osoby uczÄ…ce siÄ™ bez koniecznoÅ›ci uzyskania zgody autora, a w wiÄ™kszoÅ›ci wypadków także wnoszenia opÅ‚at.

WyjÄ…tek ten jest uzależniony od tego, czy materiaÅ‚y wykorzystywane sÄ… w celu dydaktycznym. Cel ten nie jest jednak zdefiniowany w ustawie. Z niejasnoÅ›ci przepisów prawa w tym zakresie korzystajÄ… poÅ›rednicy. Firmy reprezentujÄ…ce twórców i organizacje zbiorowego zarzÄ…dzania pobierajÄ… opÅ‚aty na wypadek ewentualnego naruszenia praw autorskich. Przy czym brak definicji celu dydaktycznego powoduje, że szkoÅ‚y czujÄ… siÄ™ zmuszone pÅ‚acić gdyż nie sÄ… pewne, czy dziaÅ‚ania takie jak np. prowadzenie dyskusyjnego kółka filmowego dla uczniów realizuje cel edukacyjny czy nie.

Ponadto w wielu miejscowoÅ›ciach biblioteki publiczne czÄ™sto sÅ‚użą szkoÅ‚om jako miejsca do realizacji zadaÅ„ dydaktycznych. Podobnie dziaÅ‚ania edukacyjne sÄ… coraz ważniejszym aspektem pracy muzeów. Należy też uznać znaczÄ…cÄ… rolÄ™ edukacyjnÄ… organizacji pozarzÄ…dowych. Wszystkie powinny mieć one te same prawa w wykorzystywaniu dóbr kultury co edukatorzy i nauczyciele funkcjonujÄ…cy w tradycyjnym systemie szkolnictwa. Dzisiejsze prawo stawia te instytucje i ich pracowników w gorszej sytuacji niż nauczycieli i szkoÅ‚y. Prawo powinno równo traktować wszystkie instytucje publiczne i organizacje pozarzÄ…dowe realizujÄ…ce dziaÅ‚ania edukacyjne w sposób niekomercyjny.

Prawo nie nadąża za cyfryzacjÄ… polskiej edukacji, potrzebami wynikajÄ…cymi z koniecznoÅ›ci prowadzenia edukacji medialnej czy różnych form nauczania pozaszkolnego, takich jak edukacja domowa. Nie uwzglÄ™dnia też rosnÄ…cej grupy podmiotów, które tworzÄ… ofertÄ™ edukacyjnÄ… dla uczniów, ale także dorosÅ‚ych w systemie edukacji przez caÅ‚e życie (life-long learning).

 Propozycja wdrożenia postulatu

Przeprowadzenie procesu zmierzajÄ…cego do uregulowania w drodze zmiany ustawy o prawie  autorskim i prawach pokrewnych oraz we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej zakresu dozwolonego użytku edukacyjnego, uwzglÄ™dniajÄ…cego specyfikÄ™ nauczania z użyciem technologii  cyfrowych (w szczególnoÅ›ci w internecie) oraz wielość podmiotów oferujÄ…cych kompleksowe doÅ›wiadczenie edukacyjne w celach niekomercyjnych. Dodatkowo, niezbÄ™dne jest wyklarowanie definicji celu dydaktycznego.

Pobierz 2 postulat dla kultury

Pobierz 1 postulat dla kultury

Pobierz wszystkie 6 postulatów dla kultury

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Komentarz zostanie dodany po zatwierdzeniu przez administratora