„Historia w obrazach – strategie audiowizualne w nauczaniu” – szkolenie

Zapraszamy na bezpłatne szkolenie online "Historia w obrazach - strategie audiowizualne w nauczaniu"!

Szkolenie jest przeznaczone dla nauczycieli, którzy chcą wykorzystać narzędzia i treści audiowizualne w swoich zajęciach.Uczestnicy szkolenia dowiedzą się jak wykorzystywać filmy i materiały audiowizualne, pokazujące różne momenty w historii do rozwijania krytycznego myślenia wśród uczniów i uczennic. Podczas szkolenia zaprezentujemy anglojęzyczne materiały wypracowane w projekcie, tzw. AV Toolkit, w którym znajdują się scenariusze lekcji i materiały gotowe do wykorzystania. Nauczyciele i nauczycielki biorący udział w szkoleniu zostaną poproszeni o testowanie wybranych materiałów w swoich klasach do końca listopada 2024 r.

Spotkanie odbywać się będzie w formule online, w piątek 13 września br., w godzinach 16:30-19:30. 

Zapraszamy przede wszystkim nauczycieli historii oraz wiedzy o społeczeństwie klas 4-8 szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych. Zapraszamy też edukatorów edukacji nieformalnej. Zainteresowanych prosimy o wypełnienie formularza rejestracyjnego do 11.09.2024 r.

Szkolenie jest bezpłatne. Uczestnicy otrzymają certyfikaty potwierdzające udział w wydarzeniu.Szkolenie jest realizowane w ramach europejskiego projektu Erasmus+, współfinansowanego przez Unię Europejską „Watching videos like a historian” (Oglądając filmy jak historyk). Za projekt odpowiada międzynarodowe konsorcjum na czele z EuroClio (Europejskie Stowarzyszenie Edukatorów Historii), Europeana Foundation i Fundacją Centrum Cyfrowe.

Riveting Stuff
Tytuł: Riveting Stuff
ccby
Autor: John Heywood

O projekcie „Watching videos like a historian”

Sposób, w jaki ludzie znajdują i przetwarzają informacje, zmienił się radykalnie w ciągu ostatnich dziesięcioleci. Era cyfrowa podważyła zdolność ludzi do krytycznego podejścia do znalezionych informacji i znacznie podważyła zaufanie do tradycyjnych mediów i instytutów wiedzy. Co więcej, w miarę jak jednostki udostępniają coraz więcej danych osobowych, firmy i podmioty prywatne dostosowują swoje komunikaty tak, aby odpowiadały interesom ludzi i odzwierciedlały ich przekonania, co ma polaryzujący wpływ na społeczeństwo Doprowadziło to do szerzenia propagandy, dezinformacji i wzrostu populizmu, który jest sprzeczny z podstawowymi zasadami zróżnicowanego, włączającego i sprawiedliwego społeczeństwa.

Wysokiej jakości edukacja jest najlepszym mechanizmem obronnym, jaki mamy, aby przeciwdziałać temu rozwojowi. Wierzymy, że jeśli wszyscy młodzi ludzie zostaną wyposażeni w narzędzia i umiejętności krytycznego myślenia potrzebne do krytycznego podejścia do treści audiowizualnych, rozprzestrzenianie się dezinformacji ustanie. Aby tak się stało, młodzi ludzie muszą potrafić krytycznie podejść do źródeł audiowizualnych, ponieważ format ten jest dziś wszechobecny, a filmy wideo mają duży potencjał oddziaływania i wpływu na edukację.

Edukacja historyczna i obywatelska szczególnie dobrze nadają się do rozwijania umiejętności korzystania z mediów przez uczniów, zwłaszcza jeśli dotyczą kwestii wymagających oceny moralnej i wiarygodności źródeł. Na lekcjach historii/humanistyki uczniowie uczą się umiejętności krytycznego myślenia, takich jak ocena źródeł i ocena wiarygodności informacji.