Przedszkolaki kodują!
Pobierz Mistrzowie Kodowania Junior – raport otwarcia
Dziś w przedszkolu na ulicy Niekłańskiej w Warszawie odbyło się otwarcie pilotażowej edycji programu Mistrzowie Kodowania Junior. Jest to program edukacyjny skierowany do przedszkolaków – dzieci w wieku od 3 do 5 lat – który ma rozwijać przede wszystkim umiejętności logicznego myślenia, rozwiązywania problemów i pracy w grupie. Opiera się głównie na zabawach i grach edukacyjnych bez wykorzystania sprzętu ICT, ale dzieci będą pracowały na tabletach pod okiem przeszkolonych nauczycieli, raz lub dwa razy dziennie przez kilkanaście minut.
Nasi przyjaciele z Samsung Electronics Polska poprosili nas o ewaluację całego procesu, dlatego już w tym tygodniu ruszamy w badawczy teren. Odwiedzimy wszystkie biorące udział w pilotażu przedszkola – jest ich 18 i są rozsiane po całej Polsce. W ramach badań będziemy zarówno obserwować zajęcia w ramach Mistrzów Kodowania Junior, jak prowadzić wywiady pogłębione i ankiety wśród nauczycielek przedszkolnych i rodziców dzieci biorących udział w programie.
Badania terenowe przed nami, ale już w tej chwili udostępniamy wyniki pierwszej części projektu, którą jest przegląd literatury polskiej i zagranicznej na temat e-kompetencji, umiejętności ICT oraz miękkich kompetencji dzieci w wieku 3-5 lat. Objął on zarówno literaturę naukową, jak też opracowania na temat podstaw programowych.
Przegląd literatury pokazuje pozytywny wpływ technologii cyfrowych na dzieci. Technologie pomagają nie tylko w dydaktyce (nauce czytania, pisania czy liczenia), ale także w rozwijaniu kontaktów społecznych w grupie rówieśniczej i w rodzinach, umiejętności uczenia się, rozbudzaniu postawy twórczej. Nowe technologie działają stymulująco w działaniach edukacyjnych.
W naszym przekonaniu program Mistrzowie Kodowania Junior to wielopłaszczyznowa innowacja – jego ogromną wartością jest zmiana sposobu myślenia o procesie edukacji małych dzieci i nastawienie na playful learning – aktywną zabawę, przy okazji której można się czegoś nauczyć. Mamy nadzieje, że wyniki badań będą znaczącym wkładem w dyskusję na temat rozwoju e-kompetencji przedszkolaków i nowych metod ich edukacji.
Mistrzowie Kodowania Junior – raport otwarcia
Zapominalskim przypominamy, że wspieramy Mistrzów Kodowania od samego początku! Tu można znaleźć raport otwarcia pierwszej edycji tego programu.