Raport „State of the Field on Media Literacy Supported by AV Collections”
Raport prezentuje przegląd aktualnego stanu wiedzy na temat wykorzystania materiałów audiowizualnych (AV) w edukacji przez pryzmat umiejętności korzystania z mediów.
Pandemia COVID-19 i obecne wydarzenia społeczno-polityczne w Europie i poza nią pokazały, że walka z rozprzestrzenianiem się dezinformacji jest ważniejsza niż kiedykolwiek. Umiejętność korzystania z mediów jest podstawowym czynnikiem, który może pomóc w zmierzeniu się z tym wyzwaniem współczesności, zwłaszcza jeśli jest realizowana przy użyciu wiarygodnych źródeł, takich jak zbiory archiwalne. Ponieważ wśród młodych ludzi głównym źródłem wiadomości i informacji są źródła cyfrowe, w tej grupie wiekowej najbardziej popularnymi i najważniejszymi nośnikami są formaty AV.
Z tego powodu świadome wykorzystanie materiałów AV w edukacji i umiejętność krytycznej analizy stanowią kluczowe czynniki wspierania rozwoju kompetencji w zakresie umiejętności korzystania z mediów. Niniejszy raport opisuje bariery, możliwości i dobre praktyki w zakresie wykorzystania archiwalnych materiałów AV w celu wspierania rozwoju umiejętności korzystania z mediów. Ambitnym założeniem raportu jest przedstawienie perspektywy wszystkich zainteresowanych stron – nauczycieli, edukatorów, uczniów i właścicieli zbiorów AV.
Raport wskazuje na szereg przeszkód utrudniających pełniejsze wykorzystanie materiałów AV w edukacji medialnej oraz czynników ułatwiających lepszą integrację tych zasobów w edukacji. Na podstawie powyższych wniosków oraz analizy wybranych studiów przypadków przygotowano listę cech, jakie powinien posiadać “modelowy” zasób edukacyjny oparty na materiałach AV.
Raport (w języku angielskim) można pobrać tutaj. Raport zawiera streszczenie w języku polskim.