Spółdzielnie Otwartej Edukacji. Lekcja wychowawcza za nami

Spółdzielnia Otwartej Edukacji jest wyjątkowym projektem dla Centrum Cyfrowego. Projektem pozwalającym przełożyć dyskusje o nowoczesnych technologiach i kompetencjach cyfrowych na działania, które mają realny wpływ na ludzi.

Dzięki temu projektowi możemy śmiało powiedzieć: spójrzcie co otwarta edukacja robi z ludźmi. Albo raczej co ludzie robią z Otwartą Edukacją.

Metoda dla wszystkich

Po drugim roku naszego wciąż pilotażowego projektu z coraz większą pewnością możemy powiedzieć, że SpołEd działa. Niezależnie od tego, jakiego przedmiotu uczysz lub jak doświadczoną nauczycielką jesteś spółdzielnia może ci pomóc w tworzeniu własnych zasobów. I tak, również w tym roku zgromadziliśmy wspaniałą grupę nauczycieli z bardzo różnym doświadczeniem, uczących różnych przedmiotów, w bardzo różnych szkołach.

Co nas łączy

Jednak bez większego trudu znaleźliśmy wspólne cele i motywacje do realizacji projektu.

W czasie 4 zjazdów uczestnicy tworzyli wspólnie otwartej zasoby edukacyjne. Uczyli się, poznawali, inspirowali i przekładali to na praktykę – na własne działania i swoje potrzeby.

Jedną z głównych zasad SpołEdu jest to, że nie narzucamy naszym uczestnikom, jakie materiały edukacyjne mają powstać. Bazą startową jest bardzo ogólny temat przewodni – w tym roku były to lekcje wychowawcze.

Kto jest ekspertem?

Cała reszta, czyli merytoryka, użyte narzędzia i formy materiałów, przechodzą przez filtr doświadczeń i umiejętności nauczycieli. Gdyż druga zasada, której się trzymamy zakłada, że to oni są ekspertami w swoich dziedzinach. Osoby zaangażowane w projekt mają za zadanie wspierać proces twórczy, dostarczać inspiracji i wiedzy dotyczącej otwartych zasobów i nowych technologii, ale również rozmawiać, słuchać i dbać o dobrostan uczestników.

Po tych czterech weekendach wszyscy jesteśmy trochę innymi ludźmi. Mamy więcej przyjaciół i doświadczeń, umiemy trochę więcej, zmieniliśmy sposób myślenia o różnych sprawach, zaczynamy nowe projekty, czasem z większą wiarą w nasze możliwości.

Przeżyliśmy przygodę, która, mam nadzieję, była ważna dla nas wszystkich. A co istotne, która były dopiero początkiem (lub przystankiem) w otwartościowej drodze.

Uczestniczki i uczestnicy projektu

W tym roku w projekcie udział wzięli:Jarosław Basaj, Natalia Bielawska, Agnieszka Bilska, Ewelina Iwan, Joanna Kostrzewa, Katarzyna Lewandowska – Staroń, Wioletta Matusiak, Małgorzata Mazepa, Katarzyna Michalska, Maciej Pabisek, Ada Słowik, Agata Wnuczek, Emilia Żuber.

Efekty pracy

Efekty pracy nauczycieli, którzy brali udział w projekcie będą dostępna stronie spoledkurs.centrumcyfrowe.pl/zasoby/ w połowie lipca.

Już teraz zaś zachęcam, aby przyjrzeć się i skorzystać przy przygotowywaniu się do przyszłego roku szkolnego, z kalendarza wychowawcy “Ko-Lekcja wychowawcza”: https://ko-lekcja.weebly.com/, który jest pierwszym tegorocznym projektem, który ujrzał światło dzienne. Autorami materiałów są: Agnieszka Bilska, Joanna Kostrzewa i Maciej Pabisek.

uczestnicy II edycji spoled
Tytuł: uczestnicy II edycji spoled
ccby
Autor: Kamil Śliwowski

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Komentarz zostanie dodany po zatwierdzeniu przez administratora