SpołEd dla klimatu na koniec roku szkolnego

Dziś 26 czerwca. Koniec roku szkolnego, udało się, jesteśmy na mecie. Chociaż wszyscy wiemy, że tym razem było wyjątkowo trudno. Jednak również było po prostu wyjątkowo. Spółdzielnia Otwartej Edukacji z podziękowaniami, gratulacjami oraz opowieściami o przyszłości i klimacie.

Na samym początku chciałabym Życzyć Wam wszystkim: Uczniom i Uczennicom, Nauczycielom i Nauczycielkom oraz Rodzicom prawdziwego wypoczynku i poczucia satysfakcji z działań edukacyjnych w tym roku szkolnym. Zdobyliście całą masę nowych umiejętności i doświadczeń a teraz czas na relaks:)

Życie po komputerach

Już za chwilkę oddalimy się w niebyt offline (w każdym razie mam taką nadzieję). Zamkniemy laptopy i wskoczymy w samochody lub do jeziora, pojedziemy na działki, wyjdziemy do ogródka albo oddamy się innym ulubionym zajęciom. I świetnie. Zadbajmy o siebie, jak tylko możemy.Róbmy rzeczy miłe i dobre!

Oczywiście koniec roku, to już tradycyjnie również czas podsumowań. Tym razem jest to trudniejsze niż zawsze. Tyle nowych informacji i niespotykanych sytuacji wymaga głębszej analizy, a kolejne wartościowe badania pojawiają się, jak grzyby po deszczu. Wciąż trwają spotkania, debaty i rozmowy. I jeszcze nie wiemy (czy w ogóle kiedyś będziemy wiedzieć?), co z tego wszystkiego wynika. Czy szkoła już nigdy nie będzie taka sama? I czy to dobrze, czy źle? Może, dzięki tym rozważaniom, ruszymy od września trochę bardziej gotowi i spokojniejsi? Tego nam wszystkim życzę.

Wakacje, pandemia i klimat

A wracając do tematów wakacyjnych. Pandemia nie była również obojętna dla natury i chociaż wydawałoby się, że lockdown (w tym znaczne zmniejszenie liczby lotów i możliwości poruszania się samochodem) będzie zbawienne dla zatrzymania zmiana zmian klimatycznych, to nie jest takie proste.

Faktycznie znacznie zmniejszyła się liczba widocznych pyłów i jest to duży plus. Jednak zaś produkcja dwutlenku węgla w tym roku nawet jeśli spadnie, to niewystarczająco, żeby to miało znaczenie dla zatrzymania katastrofy klimatycznej.

Chciałabym, żebyśmy we wrześniu wrócili nie tylko do szkoły, która pozwala wszystkim uczyć się tak, jak tego potrzebują, w tym również bezpiecznie, równościowo i bardziej demokratycznie.

Chciałabym również, żebyśmy wrócili do szkoły, która zajmuje się tematami najważniejszymi. Obecnie wydaje mi się, że takim tematem jest klimat. Edukacja klimatyczna, nie tylko na przedmiotach ścisłych, jest rzeczą ważną i jak najbardziej możliwą. Zresztą wielu nauczycieli od lat takie zajęcia dla swoich uczniów prowadzi.

Dlatego też chcemy wykorzystać ideę otwartości, aby edukację klimatyczną promować i tworzyć. Aby dać głos i możliwości, tym którzy tworzą swoje materiały (lub chcieliby tworzyć) i oczywiście się nimi dzielić.

SpołEd dla klimatu

Z nową edycją ruszamy już we wrześniu.

Kogo szukamy:

Nauczycieli i nauczycielek od pierwszej klasy szkoły podstawowej do ostatniej klasy szkoły średniej.

Niezależnie, jakiego przedmiotu uczysz, jakie masz doświadczenie, czy staż pracy. Szukamy osób, które są otwarte na współpracę, gotowe na eksperymenty, na dzielenie się swoimi umiejętnościami i doświadczeniami. Tych ,którzy wierzą w hasło “dzielimy się, aby mnożyć, mnożymy, aby się dzielić”. To motto, którego używaliśmy w czasie pierwszej, matematycznej edycji projektu jest dla nas wciąż bardzo aktualne.Do projektu zaprosimy maksymalnie 15 osób.

Nasze wartości:

  1. współpraca
  2. uczenie się
  3. otwarte zasoby edukacyjne
  4. przygoda

Co się będzie działo:

  • zorganizujemy 3 zjazdy (mamy nadzieję, że sytuacja pozwoli na to, żeby były stacjonarne) w terminach: 26-27 września, 10-11 października, 24-25 października – zapewniamy nocleg i zwrot kosztów podróży
  • uczestnicy w czasie zjazdów będą wspólnie, w grupach tworzyć otwarte zasoby edukacyjne wspierające edukację klimatyczną: z wykorzystaniem nowoczesnych technologii edukacyjnych, wsparciem ekspertów i grafików/graficzek i dzięki metodologiom takim jak Design Thinking
  • każda grupa otrzyma wsparcie mentora lub mentorki
  • w czasie zjazdów będą odbywać się również warsztaty z ekspertami,

Jakie będą efekty pracy:

Powstaną minimum cztery otwarte zasoby edukacyjne wysokiej jakości, które umieścimy na stronie projektu, będziemy je również promować w sieci SpołEd. A nauczycieli, którzy wezmą udział w projekcie zaprosimy do sieci Liderów SpołEd.

Jak się zgłosić do projektu:

Formularz zgłoszeniowy uruchomimy w połowie sierpnia. Jeśli chcesz mieć pewność, że dostaniesz informację o rekrutacji, zostaw swój adres mailowy.

 

Diagnoza lokalna 2000x2000-01(1)
Tytuł: Diagnoza lokalna 2000x2000-01(1)
ccby
Autor: Rzeczyobrazkowe