Pracownia Otwierania Kultury – pierwsza edycja

Zespół projektu: Ewa Majdecka, Aleksandra Janus, Karolina Szczepaniak
Obszary działań: Otwarta kultura
Więcej: https://otwartakultura.org/
Dlaczego Pracowania jest potrzebna
Od kilku lat prowadzony jest proces digitalizacji zbiorów instytucji kultury. Duża część z nich jest udostępniana w internecie, ale tylko w niewielkim stopniu docierają one do potencjalnych odbiorców/czyń. Działania instytucji kultury nie zawsze precyzyjnie odpowiadają na potrzeby użytkowników/czek, na co wskazywać mogą statystyki pobrań aplikacji mobilnych tworzonych w instytucjach kultury.
Aby zmienić powyższÄ… sytuacjÄ™, powoÅ‚aliÅ›my do życia PracowniÄ™ Otwierania Kultury, która – w ramach pierwszej edycji w 2017r. – zaprosiÅ‚a do współpracy cztery instytucje: Muzeum Historii Polski (partnera projektu) oraz trzy instytucje wyÅ‚onione na drodze konkursu: Muzeum Narodowe w Warszawie, OÅ›rodek KARTA oraz Muzeum Warszawy. Cztery zespoÅ‚y, zÅ‚ożone z pracowników/czek tych instytucji, przy wsparciu ekspertów/ek współpracujÄ…cych z PracowniÄ… (programistów/ek, specjalistów/et od UX, grafików/czek, badaczy/czek i innych), podczas czterech spotkaÅ„ w formule medialabowej, pod okiem dwóch doÅ›wiadczonych mentorek – Karoliny Szczepaniak i Sylwii Żółkiewskiej – stworzyÅ‚y cztery prototypy rozwiÄ…zaÅ„ udostÄ™pniajÄ…cych ich cyfrowe zasoby.
Opinie uczestników Pracowni
„Pracownia zÅ‚ożyÅ‚a nam propozycjÄ™ nie do odrzucenia. Tym fachmankom nie mogliÅ›my odmówić! Grazie za kawaÅ‚ dobrego cyfrowego know-how!”
Agnieszka Rozciecha, Aleksandra Różycka, Marek Władyka i Dominik Witaszczyk z, Muzeum Warszawy
„InspirujÄ…ce byÅ‚o zobaczenie od Å›rodka jak wyglÄ…da proces projektowania aplikacji webowej.”
Agnieszka Świątecka, Ewa Kołodziejska, Karolina Andrzejewska-Batko i Małgorzata Pankowska-Dowgiało z Fundacji Ośrodka KARTA
Następnie, w otwartym konkursie, z czterech prototypów wyłonione zostały dwa rozwiązania, które w 2018 r. wdrażamy wspólnie z przedstawicielami/kami dwóch zespołów, które je wypracowały.
„Warsztaty w Pracowni uÅ›wiadomiÅ‚y nam ile pracy wymaga przygotowanie projektu prostej aplikacji, ile decyzji należy podjąć zanim produkt zacznie być widoczny oraz z jak wielu rzeczy trzeba zrezygnować na drodze do wdrożenia projektu.”
Klaudia Szajkowska, Katarzyna Czylok-Dąbrowska i Mikołaj Machowski z Muzeum Narodowe w Warszawie
„Pracownia Otwierania Kultury rzeczywiÅ›cie otworzyÅ‚a nas na Å›wiat cyfrowy, jednoczeÅ›nie dajÄ…c nam wiedzÄ™ i narzÄ™dzia, które pozwalajÄ… siÄ™ sprawnie w nich poruszać”
Agata Lipczik, Dorota Szkodzińska, Paweł Kozioł i Adam Podniesiński z Muzeum Historii Polski
Najważniejsze efekty/produkty
W 2017 roku powstały cztery prototypy cyfrowych narzędzi wspierających ponowne wykorzystanie zdigitalizowanych zasobów kultury. Każde z nich skierowane jest do innej grupy docelowej i zostało zaprojektowane zgodnie z ich potrzebami i przyzwyczajeniami. Wśród nich znalazły się:
Muselfie (Muzeum Narodowe w Warszawie)
Cwaniak warszawski (Muzeum Warszawy)
Szlaki tułaczy (Fundacja Ośrodka KARTA)
Dwudziestolecie bez filtra (Muzeum Historii Polski)
W wyniku konkursu do wdrożenia zostały wytypowane projekty Muselfie oraz Szlaki tułaczy.
Sponsor
Projekt został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.