Pracownia Otwierania Kultury – pierwsza edycja

Dlaczego Pracowania jest potrzebna

Od kilku lat prowadzony jest proces digitalizacji zbior贸w instytucji kultury. Du偶a cz臋艣膰 z nich jest udost臋pniana w internecie, ale tylko w niewielkim stopniu docieraj膮 one do potencjalnych odbiorc贸w/czy艅. Dzia艂ania instytucji kultury nie zawsze precyzyjnie odpowiadaj膮 na potrzeby u偶ytkownik贸w/czek, na co wskazywa膰 mog膮 statystyki pobra艅 aplikacji mobilnych tworzonych w instytucjach kultury.

Aby zmieni膰 powy偶sz膮 sytuacj臋, powo艂ali艣my do 偶ycia Pracowni臋 Otwierania Kultury, kt贸ra – w ramach pierwszej edycji w 2017r. – zaprosi艂a do wsp贸艂pracy cztery instytucje: Muzeum Historii Polski (partnera projektu) oraz trzy instytucje wy艂onione na drodze konkursu: Muzeum Narodowe w Warszawie, O艣rodek KARTA oraz Muzeum Warszawy. Cztery zespo艂y, z艂o偶one z pracownik贸w/czek tych instytucji, przy wsparciu ekspert贸w/ek wsp贸艂pracuj膮cych z Pracowni膮 (programist贸w/ek, specjalist贸w/et od UX, grafik贸w/czek, badaczy/czek i innych), podczas czterech spotka艅 w formule medialabowej, pod okiem dw贸ch do艣wiadczonych mentorek 鈥 Karoliny Szczepaniak i Sylwii 呕贸艂kiewskiej 鈥 stworzy艂y cztery prototypy rozwi膮za艅 udost臋pniaj膮cych ich cyfrowe zasoby.

Opinie uczestnik贸w Pracowni

„Pracownia z艂o偶y艂a nam propozycj臋 nie do odrzucenia. Tym fachmankom nie mogli艣my odm贸wi膰! Grazie za kawa艂 dobrego cyfrowego know-how!”
Agnieszka Rozciecha, Aleksandra R贸偶ycka, Marek W艂adyka i Dominik Witaszczyk z, Muzeum Warszawy

„Inspiruj膮ce by艂o zobaczenie od 艣rodka jak wygl膮da proces projektowania aplikacji webowej.”
Agnieszka 艢wi膮tecka, Ewa Ko艂odziejska, Karolina Andrzejewska-Batko i Ma艂gorzata Pankowska-Dowgia艂o z Fundacji O艣rodka KARTA

Nast臋pnie, w otwartym konkursie, z czterech prototyp贸w wy艂onione zosta艂y dwa rozwi膮zania, kt贸re w 2018 r. wdra偶amy wsp贸lnie z przedstawicielami/kami dw贸ch zespo艂贸w, kt贸re je wypracowa艂y.

„Warsztaty w Pracowni u艣wiadomi艂y nam ile pracy wymaga przygotowanie projektu prostej aplikacji, ile decyzji nale偶y podj膮膰 zanim produkt zacznie by膰 widoczny oraz z jak wielu rzeczy trzeba zrezygnowa膰 na drodze do wdro偶enia projektu.”
Klaudia Szajkowska, Katarzyna Czylok-D膮browska i Miko艂aj Machowski z Muzeum Narodowe w Warszawie

„Pracownia Otwierania Kultury rzeczywi艣cie otworzy艂a nas na 艣wiat cyfrowy, jednocze艣nie daj膮c nam wiedz臋 i narz臋dzia, kt贸re pozwalaj膮 si臋 sprawnie w nich porusza膰”
Agata Lipczik, Dorota Szkodzi艅ska, Pawe艂 Kozio艂 i Adam Podniesi艅ski z Muzeum Historii Polski

Najwa偶niejsze efekty/produkty

W 2017 roku powsta艂y cztery prototypy cyfrowych narz臋dzi wspieraj膮cych ponowne wykorzystanie zdigitalizowanych zasob贸w kultury. Ka偶de z nich skierowane jest do innej grupy docelowej i zosta艂o zaprojektowane zgodnie z ich potrzebami i przyzwyczajeniami. W艣r贸d nich znalaz艂y si臋:
Muselfie (Muzeum Narodowe w Warszawie)
Cwaniak warszawski (Muzeum Warszawy)
Szlaki tu艂aczy (Fundacja O艣rodka KARTA)
Dwudziestolecie bez filtra (Muzeum Historii Polski)

W wyniku konkursu do wdro偶enia zosta艂y wytypowane projekty Muselfie oraz Szlaki tu艂aczy.

Sponsor

Projekt zosta艂 dofinansowany ze 艣rodk贸w Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.