Spółdzielnia Otwartej Edukacji SpołEd – matematyka
Zespół projektu: Aleksandra Czetwertyńska, Katarzyna Werner-Mozolewska
Obszary działań: Otwarta edukacja
Działania SpołEdu skupiają się na wsparciu otwartej edukacji w polskich szkołach.
Dlaczego powstała Spółdzielnia Otwartej Edukacji?
Otwarta edukacja to temat trudny, ale ważny. Świat zmienia się na tyle szybko, że tylko elastyczne, otwarte treści wykorzystywane w jak najszerszym kontekście, mają szansę być wartościowym materiałem edukacyjnym.
Projekt Spółdzielni Otwartej Edukacji SpołEd powstał właśnie z szerokiego spojrzenia na otwartość w edukacji. Wyrósł z silnego przekonania, że otwartość to współpraca, proces, różnorodność, gotowość na zmiany, zaufanie, odwaga i chęć doświadczania nowego.
W Spółdzielni skupiamy się na modelu współpracy przy tworzeniu wysokiej jakości otwartych zasobów edukacyjnych (OZE). Zależy nam na podniesieniu kompetencji uczestników projektu w zakresie wykorzystywania narzędzi cyfrowych w edukacji oraz zwiększeniu wiedzy dotyczącej prawa autorskiego, Creative Commons i wolnych licencji. Do udziału w półrocznym pilotażu projektu zaprosiliśmy 13 matematyczek i matematyków.
Kim są uczestnicy i współpracownicy I edycji projektu?
Z obserwacji, rozmów i zebranych informacji wysnuliśmy wniosek, że właśnie ta dziedzina nauki w szkole wymaga szczególnej uwagi. Nauczyciele matematyki, przedmiotu, który uważany jest za najważniejszy w szkole, zmagają się z publicznym przyzwoleniem na ignorancję z jednej strony i rozwojem technologii z drugiej.
Chcieliśmy wesprzeć nauczycieli, którzy sami przyznają, że nie wystarczają im podręczniki szkolne i że na co dzień tworzą własne materiały, aby jak najlepiej dotrzeć do uczniów i uczennic. Zależało nam również, aby pokazać, że praca we współpracy przynosi korzyści na wielu płaszczyznach.
Sami nauczyciele we wstępie do swoich materiałów piszę tak:
My – zespół młodych nauczycieli matematyki, pasjonatów tego przedmiotu, chcemy dotrzeć nie tylko do uczniów, ale zainspirować osoby prowadzące zajęcia. Mamy nadzieję, że dzięki naszym pomysłom uświadomimy odbiorców, że matematyka jest wszechobecna, ciekawa i można się jej uczyć przez zabawę.
Uczestnicy mieli całkowitą dowolność, jeśli chodzi o temat, czy formę pracy. Wytyczne były dwie: materiały powstają w zespołach i będą otwartym zasobem edukacyjnym. W czasie 4 spotkań na żywo i pracy zdalnej, dopracowywali temat, poznawali metody projektowe i rozwiązania techniczne, przy okazji poznając nowości ze świata edukacji. Do współpracy zaprosiliśmy projektantów, graficzkę, metodyczkę, specjalistę video i specjalistkę dostępności oraz osoby zajmujące się różnymi metodami i narzędziami edukacyjnymi.
Efekty działania Spółdzielni
W efekcie pracy powstały 4 obszerne materiały edukacyjne: “Przemycić matematykę”, czyli zajęcia matematyczne dla niematematyków, “Praca w grupach” – jak pracować na lekcjach matematyki z wykorzystaniem metody pracy w grupie, “Matematyka praktycznie, czyli po co się tego uczymy – logarytmy” oraz strona internetowa “Czas na app” zawierająca opisy przydatnych aplikacji. Jak widać już nawet po tytułach, nauczyciele skupili się na praktycznym wymiarze matematyki z jednej strony, z drugiej zaś szukali takich tematów i form, aby materiały przydały się jak największej grupie edukatorów.
Opracowaliśmy też kurs internetowy “Otwarta edukacja w praktyce” stworzony na podstawie wypracowanych w czasie pilotażu materiałów, mentorami na kursie bylu nauczyciele, którzy uczestniczyli w pierwszej edycji projektu.
Na kurs zapraszamy wszystkich nauczycieli, którzy rozpoczynają swoją przygodę z otwartością, ale również tych, którzy szukają nowych inspiracji i rozwiązań.
Sponsorzy
Projekt finansowany ze środków The William and Flora Hewlett Foundation oraz Open Society Foundations.