Spółdzielnia Otwartej Edukacji w bibliotece
Zespół projektu: Aleksandra Czetwertyńska, Katarzyna Werner-Mozolewska, Maria Mirecka, Agnieszka Salamończyk, Katarzyna Grubek (Centrum Edukacji Obywatelskiej), Robert Pruszczyński (Centrum Edukacji Obywatelskiej)
Czas trwania: 2019-2022
Obszary działań: Otwarta edukacja
Współczesna biblioteka
Spółdzielnia Otwartej Edukacji w bibliotece to projekt skierowany do osób pracujących w bibliotekach w całej Polsce. Biblioteki, w zależności od ich charakteru, są istotnymi centrami kultury, edukacji, informacji, pełnią też często ważne funkcje społeczne. Wciąż jednak stoją przed nimi trudne wyzwania związane z transformacją cyfrową. Biblioteki, jako instytucje muszą niejako udowadniać swoją rację bytu w dobie internetu. Dlatego też dla pracowników bibliotek niezwykle istotne jest, aby posiadać wysokie kompetencje cyfrowe.
Cel projektu
Celem projektu SpołEd w bibliotece jest rozwój kompetencji cyfrowych umożliwiających korzystanie, tworzenie i dzielenie się otwartymi zasobami edukacyjnymi oraz korzystanie z nowoczesnych technologii wśród osób zajmujących się edukacją dzieci i dorosłych. W szczególności pracować będziemy z bibliotekarzami, ale do udziału w projekcie zapraszamy również pracowników domów kultury oraz innych edukatorów.
Brak kompetencji cyfrowych wśród pracowników bibliotek i innych instytucji edukacyjnych jest ważnym czynnikiem ograniczającym ich rozwój. Metodologia “Spółdzielni Otwartej Edukacji” (SpołEd) zakłada, że edukatorzy nabywają różnorodne kompetencje aktywnie, w procesie tworzenia własnych zasobów edukacyjnych. Jednocześnie kluczowym założeniem jest otwartość tych zasobów – promująca dzielenie się, wymianę doświadczeń i twórcze wykorzystywanie już istniejących materiałów. Metoda ta, służąca do podnoszenia kompetencji cyfrowych, wpłynie nie tylko na samych pracowników, ale również poprzez aktywizację lokalnych liderów edukacyjnych i wspieranie ich w prowadzeniu szkoleń i spotkań, na użytkowników bibliotek.
Czego można się nauczyć biorąc udział w projekcie
Projekt Spółdzielni Otwartej Edukacji powstał w oparciu o szerokie spojrzenie na wizję otwartości w edukacji. Wyrósł z silnego przekonania, że otwartość to współpraca, proces, różnorodność, gotowość na zmiany, zaufanie, odwaga i chęć doświadczania nowego. W Spółdzielni skupiamy się na modelu współpracy przy tworzeniu wysokiej jakości otwartych zasobów edukacyjnych (OZE). Zależy nam na podniesieniu kompetencji uczestników projektu w zakresie wykorzystywania narzędzi i materiałów cyfrowych w edukacji. Jednocześnie duży nacisk kładziemy na kompetencje związane ze znajomością prawa autorskiego, w tym wykorzystania wolnych licencji Creative Commons.
Partner projektu
Do udziału w projekcie zaprosiliśmy partnera, fundację Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO), która wesprze nas w działaniach edukacyjnych i szkoleniowych, jak również podzieli się swoim wieloletnim doświadczeniem w pracy z bibliotekami.
Cele ogólne:
- rozwój kompetencji cyfrowych pracowników bibliotek, szkół, domów kultury, pracowników NGO prowadzących szkolenia, edukatorów w zakresie tworzenia online otwartych zasobów w zakresie podstawowym (kursy online i szkolenie lokalne) i rozszerzonym (szkolenie trenerskie)
- aktywizacja edukatorów poprzez tworzenie własnych otwartych zasobów internetowych
- zwiększenie znajomości prawa autorskiego, w tym licencji Creative Commons
- stworzenie trwałego mechanizmu podnoszenia kompetencji na poziomie lokalnym w postaci wyposażenia pracowników bibliotek w Polsce w narzędzia i umiejętności pozwalające na prowadzenie warsztatów z tworzenia otwartych zasobów edukacyjnych.
Cele szczegółowe:
- opracowanie otwartego, darmowego kursu online dotyczącego tworzenia otwartych zasobów edukacyjnych
- opracowanie scenariuszy warsztatów oraz dobrych praktyk tworzenia i wykorzystywania otwartych zasobów edukacyjnych
- stworzenie materiałów i filmów edukacyjnych do samodzielnego wykorzystania przez nauczycieli, bibliotekarzy i edukatorów
- stworzenie bazy trenerów, doświadczonych w tworzeniu otwartych zasobów edukacyjnych i w prowadzeniu szkoleń w tym zakresie.
Spółdzielnia Otwartej Edukacji w bibliotece jest trzyletnim projektem finansowanym z Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa III osi priorytetowej. Dlatego też działania zostały rozpisane długofalowo i będziemy mieli szansę wspierać bibliotekarzy w dłuższej perspektywie.
Co będzie działo się w najbliższym czasie w projekcie:
2021
- październik – grudzień – szkolenia lokalne z kompetencji cyfrowych
- grudzień – początek zapisów na 3 edycję kursu online „Otwarte zasoby edukacyjne w bibliotece”
2022
- styczeń – szkolenia lokalne z kompetencji cyfrowych
- styczeń – marzec – 3 edycja kursu internetowego dla bibliotekarzy i edukatorów
- marzec – konferencja „Cyfrowa różnorodność
Planowane efekty działań całego projektu
- kurs internetowy “Otwarta edukacja w bibliotece” do samodzielnego korzystania (1050 osób przeszkolonych w czasie trwania projektu – głównie bibliotekarzy)
- sieć lokalnych trenerów – 90 osób
- środowisko lokalne wspólnie tworzące otwarte zasoby edukacyjne – (90 lokalizacji)
- publikacja z materiałami do samodzielnego wykorzystania “Przewodnik po metodzie”, która zawierać będzie wskazówki, jak samodzielnie stworzyć otwarte zasoby edukacyjne, do wykorzystania w pracy
- zestaw dobrych praktyk opracowany wraz z narzędziami do samodzielnego wykorzystani
- zestaw scenariuszy warsztatów (min. 6 scenariuszy) dotyczących tworzenia
- otwartych zasobów edukacyjnych
- instruktażowy film animowany prezentujący, jak samodzielnie stworzyć otwarty zasób metodą SpołEd – do wykorzystania przez placówki edukacyjne i biblioteki
- zestaw 6 webinariów dla bibliotekarzy – w każdym webinarium weźmie udział około 50 osób
Całkowita wartość projektu wynosi: 2 054 295,62 zł
Projekt dofinansowany ze środków europejskich w wysokości: 1 730 087,37 zł