Analiza strategii i dziaÅ‚aÅ„ majÄ…cych na celu rozwój kompetencji cyfrowych w paÅ„stwach Unii Europejskiej

brak
Tytuł: brak
public
Autor: Marjory Collins

Alek Tarkowski, Ewa Majdecka, Zofia Penza-Gabler, Marta Sienkiewicz, Grzegorz D. Stunża

2018

Celem niniejszej ekspertyzy jest dokonanie przeglądu strategii i działań mających na celu rozwój kompetencji cyfrowych w tych państwach, które osiągnęły znaczący postęp w tej dziedzinie. Elementem ekspertyzy jest rekomendacja działań, które należy podjąć w Polsce w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych.

Nasz raport obejmuje:

  • podsumowanie kierunków przyjmowanych przez wszystkie paÅ„stwa czÅ‚onkowskie UE (z wyjÄ…tkiem Polski) w swoich dziaÅ‚aniach strategicznych w obszarze kompetencji cyfrowych;
  • podsumowanie skutecznych dziaÅ‚aÅ„ dla rozwoju kompetencji cyfrowych w paÅ„stwach, w których nastÄ…piÅ‚ w ostatnich latach znaczny wzrost wskaźników mierzÄ…cych poziom rozwoju kompetencji cyfrowych: Belgii, Czechach, Estonii, Finlandii, Holandii i Wielkiej Brytanii;
  • rekomendacje dziaÅ‚aÅ„, które należy podjąć w Polsce, sformuÅ‚owane w oparciu o przeprowadzone analizy i doÅ›wiadczenia paÅ„stw bÄ™dÄ…cych ich przedmiotem.Ekspertyza zostaÅ‚a zrealizowana w oparciu o badania typu desk research połączone z indywidualnymi wywiadami z przedstawicielami szeÅ›ciu wybranych paÅ„stw.

Na potrzeby analizy wyróżniliśmy cztery kluczowe obszary strategii rozwoju kompetencji cyfrowych:

  • Edukacja szkolna
  • Edukacja dorosÅ‚ych –rynek pracy oraz uczenie siÄ™ przez caÅ‚e życie
  • Talent cyfrowy –specjaliÅ›ci IT i zaawansowane kompetencje
  • E-integracja

W raporcie przedstawiamy kontekst realizacji strategii, obejmujący m.in. wyzwania związane z ewaluacją działań i strategii, zmieniający się kontekst -w szczególności na skutek zmiany technologicznej oraz ogólne trendy dotyczące formułowanych strategii. Przedstawiamy też ramy określone na poziomie europejskim przez Unię Europejską. Naszą główną rekomendacją jest wypracowanie systemowego podejścia do rozwoju kompetencji cyfrowych, które to jest kluczowym czynnikiem zapewniającym wzrost kompetencji w analizowanych państwach. Przedstawiamy również bardziej szczegółowe rekomendacje dla każdego z czterech obszarów kluczowych.

Raport jest dostępny tutaj.

Raport powstał na zamówienie Centrum Projektów Polska Cyfrowa.

FE_poziom_pl
Tytuł: FE_poziom_pl