Prawo autorskie w budowie – implementacja dyrektywy #4
Pandemia nie przerwała prac nad implementacją nowej dyrektywy prawnoautorskiej.
Proces implementacji dyrektywy o prawach autorskich trwa w kilku krajach. Oczywistym wyzwaniem staÅ‚o siÄ™ prowadzenie dziaÅ‚aÅ„ w czasie pandemii – niemożliwa bowiem staÅ‚a siÄ™ organizacja osobistych spotkaÅ„. #zostaÅ„wdomu to jednak okazja dla niektórych urzÄ™dników zajmujÄ…cych siÄ™ prawami autorskimi, by wykorzystać czas na prace nad przepisami wdrażajÄ…cymi dyrektywÄ™. Kilka paÅ„stw czÅ‚onkowskich UE postanowiÅ‚o zwrócić siÄ™ do Komisji Europejskiej o dostosowanie do nowej sytuacji kalendarza postÄ™powaÅ„ przeciwko krajom, które nie zdążyÅ‚y na czas implementować danych dyrektyw – zobaczymy wiÄ™c, jak pandemia wpÅ‚ynie na kalendarz zmian prawa autorskiego w Europie. Â
Implementacja: pierwsze kroki
SzwecjaÂ
Szwedzkie Ministerstwo SprawiedliwoÅ›ci zakoÅ„czyÅ‚o niedawno publiczne konsultacje w sprawie wdrożenia art. 3–12 dyrektywy o prawie autorskim. Ministerstwo udostÄ™pniÅ‚o dokument zawierajÄ…cy wstÄ™pne stanowisko rzÄ…du w sprawie oceny i wdrażania tych artykułów, a termin przedstawienia opinii upÅ‚ynÄ…Å‚ 20 marca. Celem procesu byÅ‚o uÅ‚atwienie szwedzkim interesariuszom komentowania, w jaki sposób należy wdrożyć dyrektywÄ™ w życie – to dopiero pierwszy krok tego procesu.
Francja
Francuska reforma audiowizualna – która implementuje dyrektywÄ™ o audiowizualnych usÅ‚ugach medialnych (AVMS), a także art. 17 dyrektywy o prawie autorskim – byÅ‚a przedmiotem dyskusji i gÅ‚osowania w Komisji Kultury i Edukacji Zgromadzenia Narodowego w pierwszym tygodniu marca. Komisja rozpatrzyÅ‚a 1327 poprawek do ustawy – 5 marca udaÅ‚o siÄ™ zakoÅ„czyć ten proces i zatwierdzić zmieniony tekst. Zatwierdzony tekst, który dotyczy implementacji art. 17, nie różni siÄ™ zasadniczo od pierwotnego wniosku, który przeanalizowaliÅ›my w ramach stowarzyszenia Communia tutaj. Ustawa bÄ™dzie teraz debatowana na sesji plenarnej Zgromadzenia na poczÄ…tku kwietnia. Odpowiednie dokumenty zostanÄ… udostÄ™pnione tutaj.
Dialog interesariuszy w sprawie art. 17 przełożony
Komisja Europejska poinformowaÅ‚a uczestników dialogu interesariuszy w sprawie art. 17, że spotkanie, które pierwotnie zaplanowano na 30 marca, zostaÅ‚o zostaÅ‚o przeÅ‚ożone do po Wielkiejnocy z powodu ograniczeÅ„ dotyczÄ…cych spotkaÅ„ po wybuchu epidemii COVID-19. Nie oznacza to, że Komisja przestaÅ‚a pracować nad wytycznymi, lub że zainteresowane strony powinny przestać przekazywać Komisji swoje uwagi – wrÄ™cz przeciwnie!
Warto również wiedzieć
Koronawirus a prawo autorskieÂ
Kilka stowarzyszeń bibliotecznych na całym świecie wydało oświadczenie w sprawie globalnej pandemii COVID-19 i jej wpływu na usługi i zasoby biblioteczne, sugerując wydawcom i innym dostawcom treści szereg sposobów radzenia sobie z kryzysem. Jedną z sugestii skierowanych do wydawców jest umożliwienie bibliotekom korzystania z jak najszerszego dozwolonego użytku bibliotecznego i edukacyjnego (nawet jeśli zostały one ograniczone umownie), tak aby umożliwić bibliotekom kontynuowanie misji dydaktycznej w sytuacji pracy tylko zdalnej.
TDM i zabezpieczenia techniczne
Stowarzyszenie Europejskich Bibliotek Badawczych (LIBER) wydało ostrzeżenie, że nowemu wyjątkowi dotyczącemu eksploracji tekstu i danych (TDM) zagrażają zabezpieczenia techniczne (DRM) stosowane przez wydawców. LIBER doszedł do tego wniosku na podstawie wyników ankiety dotyczącej blokowania treści, przeprowadzonej przez grupę roboczą LIBER ds. praw autorskich. Dotychczasowe wyniki ankiety potwierdzają obawy, że właściciele praw autorskich mogą nadużywać technicznych środków ochrony (TPM) w celu ograniczenia przydatności wyjątków zawartych w dyrektywie.
Szwedzki Sąd Najwyższy stawia wyżej prawo autorskie niż dostęp do informacji
W czerwcu 2010 roku Kent Ekeroth, kontrowersyjny polityk ubiegający się o miejsce w w szwedzkim parlamencie, brał udział w bójce w centrum Sztokholmu. Sfilmował ten incydent za pomocą telefonu komórkowego, a następnie przesłał wideo na YouTube. Jedna ze szwedzkich gazeta odkryła jednak inne wideo i opublikowała dłuższą wersję na swojej stronie internetowej. Taka dłuższa wersja zawierała sekwencje, które pierwotnie nie były dostępne na YouTube. Dokonano tego bez zgody polityka.
Szwedzki SÄ…d Najwyższy wydaÅ‚ orzeczenie w tej sprawie: T 4412-19. DotyczyÅ‚a ona zwiÄ…zku miÄ™dzy, z jednej strony, prawami autorskimi i pokrewnymi w filmie, a z drugiej strony interesem publicznym dostÄ™pu do informacji (wolność informacji) – w tej sprawie sÄ…d stwierdziÅ‚ że ważniejsze jest prawo autorskie.Â
TikTok wykorzystaÅ‚ blockchain do dochodzenia roszczeÅ„ z tytuÅ‚u naruszenia prawa autorskichÂ
W 2017 r. Chiny ustanowiÅ‚y SÄ…d Internetowy w Hangzhou sÄ…dem wÅ‚aÅ›ciwym do zdalnego rozwiÄ…zywania spraw zwiÄ…zanych z internetem, takich jak zakupy online i naruszenie praw autorskich. Później wprowadzono regulacjÄ™, zgodnie z którÄ… dozwolone bÄ™dzie użycie technologii blockchain w celu uwierzytelnienia przedstawionych dowodów. UtorowaÅ‚o to drogÄ™ do pierwszego na Å›wiecie dowodu opartego na blockchain akceptowanego przez sÄ…d. TikTok jest pierwszÄ… firmÄ…, która zastosowaÅ‚a to rozwiÄ…zanie, wÅ‚aÅ›nie w sprawie dotyczÄ…cej prawa autorskiego.Â
Poprzednie biuletyny
Prawo autorskie w budowie – implementacja dyrektywy #1Â
Dodaj komentarz